شما هنوز به سیستم وارد نشده اید.

#1 2016-10-15 22:15:40

pharbod
عضو
از : /
ثبت شده: 2016-08-31
ارسال ها: 50
وب سایت

چگونه هنرمندانه سوال (تکنیکی) بپرسیم

به انجمن های آرچ لینوکس پارسی خوش آمدید. ما مفتخریم که این انجمن با حضور شما بزرگتر شده و قرار  است پیشرفت بیشتری کند. معروف است که می گویند "نیمی از پاسخ، همان پرسش صحیح است".  وظیفه اصلی این تاپیک، یک راهنمائی سریع برای ایجاد چنین پرسش های شفّاف و دقیقی است.

لطفا به یاد داشته باشید که اجرای پیشنهادات پايین، باعث ایجاد نظم و روشنی در بحث شده و بنابراین احتمال دست یابی به پاسخ صحیح (تر) را چندبرابر می کند.

۰. عنوان مناسبی برای موضوع مورد بحث، انتخاب کنید.
به دلایل منطقی، تابع عنوان سازِ انجمن دارای محدودیت تعداد کاراکتر است. بنابراین، پیشاپیشْ عنوان موضوع ارسالی را کوتاه برگزینید. همچنین عنوان انتخابی باید به گونه ای باشد که  دقیقا به مشکل شما اشاره کند و نه به چیزی کلی تر و یا جزئی تر (و حتی در وضعیت بدتریْ احیانا بی ربط). سعی کنید با تیزهوشی کلیدواژه های اصلی اشاره گر به موضوع و مشکل به وجود آمده را در عنوان انتخابی خودْ جای دهید. از فواید انتخاب عنوان مناسب می توان به جلب توجه دوستانتان برای مشارکت در پاسخگوئی و همچنین کمک در بهبود عملکرد موتور جست و جوی انجمن ساز اشاره کرد.


۱. مکان مناسبی را در انجمنْ برای پرسش خود انتخاب کنید.
سؤال خود را فقط در یک زیرانجمن بپرسید. ضمن اینکه با تفکّر، زیرانجمن مناسب برای پرسش را انتخاب کنید. همچنین اگر از توزیع های مانجارو و یا آنترگوس استفاده می کنید، سؤالات خود را در زیرانجمن های مربوط به خود آنها یعنی اینجا و اینجا بپرسید (در غیر اینصورت، نام "توزیع برمبنای آرچ" خود را در متن سؤالْ ذکر کنید).

۲. شرح دقیق اِشکال.
ابتدا با خرج حوصله و به صورت کامل، توضیح دهید که قرار است چه کاری انجام بدهید که متقابلاً با مشکل روبرو شده اید. به شدّت توصیه می شود که حداقل های آئین نگارش فارسی را نیز رعایت کنید. بکارگیری علائمی مثل نقطه و ویرگول، استفاده صحیح از افعال و مخصوصا جملات کوتاه در میان نوشتار باعث می شوند خواننده با تحسین و اشتیاقی بیشتر و البته با ابهامی کمتر، نوشته های شما را مطالعه کند.

۳. ارائه اطلاعات کافی.
ارائه اطلاعاتی مانند خطاهای دریافتی، درصورت نیازْ ارائه مدل و اطلاعات سخت افزار مورد نظر در این خصوص ضروری است و باعث میشود دیگران راحت تر به شما در حل مشکل مورد نظر کمک کنند. پیشنهاد می شود که ارسال فایل گزارشی یا log مربوطه را نیز از یاد نبرید[۱]. تنها درصورتی از ارسال تصویر استفاده کنید که بهیچ شکل نتوانسته اید محتویات متنی را بفرستید.
در رابطه با به اشتراک  گذاشتن پیغام های خطا، اخطار و یا هر پیغام دیگر که در اثر عملکرد بد و یا غیرمعمول مؤلفه ای از سیستم شما رخ داده اند، تنگ نظر نباشید. این بسیار مهم و بدیهی است که تمام پیغام را در اختیار دوستانتان قرار دهید و نه گزیده ای از آن را که خود فکر می کنید که کافی است.

۴. تاکنون چه کارهائی برای رفع مشکل انجام داده اید؟
هرچه را تابحال برای رفع مشکل انجام داده اید، به صورت مفصّل توضیح دهید.

۵. با کلیک روی آیکن یک نرم افزار هیچ اتفاقی نمی افتد؟
حتما چیزی رخ می دهد. درحقیقت، برای دیدن اینکه چه اتفاقی می افتد (و بنابراین چرا نرم افزار شما به درستی اجرا نمی شود)، لازم است که آن نرم افزار را در ترمینال اجرا کرده و تمام خروجی را گزارش کنید.

۶. خطا یا کدهای ارسالی شما بسیار طولانی هستند؟ از سرویس های ذخیره گر کد استفاده کنید.
برای توضیحات بیشتر، اینجا را ببینید.

۷. یک آپدیت موضعی انجام داده اید؟
بسیاری (واقعا بسیاری) از مشکلات، بخاطر همین آپدیت موضعی است. منظور ما از یک آپدیت موضعی، "آپدیت مخازن و سپس نصب یک (گروه) بسته" است. این روش کاملا غلط، درمقابل روش صحیح "آپگرید سیستم و سپس نصب یک (گروه) بسته" قرار دارد. بنابراین وقتی پرسشی مطرح شده، ما معمولا فرض می کنیم که شخص درست قبل از ارسال پرسش، حتما یک sudo pacman -Suy انجام داده ولی مشکل وی هنوز پابرجاست. همین دستور ساده آپگرید، ممکن است مشکل را حل کند.

۸. سوال پرسیدن یا نپرسیدن، مسئله این است.
هر انجمنی هدفی دنبال میکند، هدف اصلی انجمنهای آرچ (فارسی و انگلیسی) بررسی مشکلاتیست که راهنمایی های ویکی برای آنها کافی نیست و درهر صورت مشکل موردنظر، مشکل خاصیست. قبل از هرچیز، مشکلتان را در اینترنت و همچنین در همینجا  جستجو کنید. به احتمال بسیار زیاد، عده ای  قبلا به این مشکل برخورده و راه حل هائی برای ایشان ارائه شده است. این راه حل ها را مطالعه کنید. قدم بعد گشت و گذار در ویکی فارسیست. در صورتی که صفحه مورد نظرتان را پیدا نکردید ویکی انگلیسی شامل صفحات و راهنماهای بیشماری میشود که حتی مطالعه مستقل آنها، لذتبخش و آموختنی است. پس سعی کنید با ویکی انگلیسی طرح دوستی بریزید!

۹. مسئولیت پذیر، صبور و پویا باشید.
در مدّت زمانی که منتظر پاسخ هستید، خود نیز به دنبال روش های احتمالی بگردید. همچنین با اعلام هائی همچون "کمک"، "لطفا سریع پاسخ دهید" و چیزهای مشابه، دوستانتان را مجبور به پاسخگوئی نکنید. تمام اوقاتی که در اینجا صرف شده اند، به صورت داوطلبانه بوده و بنابراین اجباری در پاسخگوئی وجود ندارد.


===================================== پانویس.

[۱]
شاخه /var/log جایگاه اصلی فایل های گزارشی است. در اینجا فقطْ به مهمترین این فایل های گزارشی میپردازیم:

الف)  فعالیت pacman به هر دلیلی دچار مشکل شده است. در اینصورت خروجی دستور زیر بسیار یاری دهنده است:

$ cat /var/log/pacman.log

ب) فرمان dmesg رخدادهای در سطح کرنل را گزارش می کند. میتوانید خروجی این دستور را با دستور

$ dmesg  > dmesg.txt

درون یک فایل متنی نیز بریزید. همچنین اگر سیستم شما چند ساعت است که دچار مشکل شده، خروجی

$ journalctl --since=today

نیز یاری دهنده است.     

پ) خطاهای مربوط به شبکه: خروجی دقیق دستورات مربوطه بعلاوه فایلهای پیکربندی (حداقل خروجی ifconfig) را ذکر کنید.

ت) نمیتوانید وارد محیط گرافیکی شوید؟ این اتفاقی است که میتواند دلایل بسیار متنوعی (از پر بودن فضای هارد گرفته تا مثلا استفاده نامناسب از درایورهای کارت گرافیک و برخی دلایل دیگر از جمله ایراداتی در خواندن  فایل های کانفیگ و یا اصلا خود هارد مخصوصا بعد از آپدیت سیستم) داشته باشد. برای شروع، خروجی دستور زیر را در یک tty گزارش کنید:

$ cat ~/.local/share/xorg/Xorg.0.log

ث) گزارش مفصلی از رخدادهای سیستم را میتوان با دستور زیر ملاحظه کرد:

$ journalctl

همچنین درصورتی که میخواهید خطاهای مثلا رده ۳ را ببنید، دستور زیر را بزنید:

$ journalctl -p 3 -xb

=====================================

آخرین ویرایش توسط pharbod (2016-10-17 15:19:43)

آفلاین

پانوشت انجمن

پشتیبانی توسط تیم آرچ لینوکس ایران و نیرو گرفته با FluxBB